Veelgestelde Vragen

 

1. Kan ik bij Thuisverpleging Curantis terecht, ongeacht mijn ziekenfonds?

Ja, bij Curantis heb je altijd vrije keuze! Wij werken volledig onafhankelijk en in samenwerking met alle ziekenfondsen. Je kunt dus zonder zorgen gebruikmaken van onze diensten, ongeacht bij welk ziekenfonds je bent aangesloten en dit kosteloos.

2. Moet ik betalen voor de zorg van een zelfstandig verpleegkundige?
Nee, wij zijn een geconventioneerd zorgverlener. Dit betekent dat we ons houden aan de officiële RIZIV-tarieven en werken volgens het systeem van derde betaler.  Voor de meeste zorg is een doktersvoorschrift nodig, en je kunt dit met onze verpleegkundigen overleggen. De zorg wordt rechtstreeks gefactureerd aan je ziekenfonds, op voorwaarde dat je in orde bent met je aansluiting. Neem vrijblijvend contact op voor verdere informatie.

3. Komen jullie ook op feestdagen en in het weekend?
Ja, wij zorgen voor de continuïteit van zorg, 365 dagen per jaar – inclusief weekends en feestdagen. Je kunt altijd rekenen op ons!

4. Wat moet ik klaarleggen bij het eerste bezoek?
Voor de meeste verzorgingen heb je een doktersvoorschrift nodig, behalve voor hygiënische verzorging en wondzorg. Het voorschrift van je arts geeft aan welke zorg nodig is, hoe vaak deze moet plaatsvinden en welke medicatie eventueel moet worden toegediend. Vergeet niet om een nieuwe voorschrift aan te vragen bij je arts als de voorgeschreven periode is verstreken en je verder verzorging nodig hebt. Zorg er ook voor dat je jouw elektronische identiteitskaart en kleefvignet van je ziekenfonds bij de hand hebt. Onze verpleegkundigen brengen basismateriaal mee, maar specifieke benodigdheden zoals medicatie of verbanden moet je zelf voorzien. Bij je eerste zorgaanvraag krijg je hierover meer informatie.

5. Hoe wordt het tijdstip van mijn verzorging bepaald?
Bij het eerste bezoek plannen we samen een tijdstip. We doen ons uiterste best om dit tijdstip te respecteren. Mocht er echter een vertraging optreden door bijvoorbeeld verkeer of onvoorziene omstandigheden, rekenen we op je begrip.

6. Komt steeds dezelfde verpleegkundige langs?
We werken met een kleine, vaste groep verpleegkundigen, dus je krijgt vaste zorgverleners die je verzorgen. Omdat onze verpleegkundigen ook af en toe een rustdag nodig hebben, kan het zijn dat een andere vaste collega je komt verzorgen. Deze vervanger is altijd op de hoogte van je situatie door onze dagelijkse briefings en maandelijkse team vergaderingen.

7. Wat als ik niet thuis ben op het afgesproken tijdstip?
Als je niet thuis bent wanneer de verpleegkundige arriveert, zal zij nagaan of je niet in nood verkeert. Mocht je niet kunnen aanwezig zijn op het afgesproken tijdstip, laat het ons dan tijdig weten. 

8. Mijn huisdier is thuis, is dat een probleem voor de verpleegkundige?
Onze verpleegkundigen zijn grote dierenvrienden, en we weten dat huisdieren vaak een positieve invloed kunnen hebben op het herstel. We proberen dan ook altijd het huisdier bij de zorg te betrekken, mits dit de zorg en hygiëne niet in de weg staat. Als het nodig is voor de veiligheid of de zorg, kan de verpleegkundige vragen om het dier tijdelijk af te zonderen. We vragen je dan vriendelijk om hier rekening mee te houden.